Realisering van uniek moestuinenproject ‘MOOiS’ op basis van permacultuur in de wijk Windmolenbroek

Dit najaar wordt een voormalig traditioneel volkstuinencomplex omgevormd tot een moestuinencomplex op basis van permacultuur.

We hebben het de naam MOOiS gegeven. Moos is groente of boerenkool in het Twents en het staat ook voor Multicultureel, Ontspanning, Ontmoeting, Innovatief en Sociaal. Ook voor mensen die behoefte hebben aan een gezonde dagbesteding. Een naburige GGZ-instelling wil er ook graag een moestuin huren voor haar mensen.

De traditionele wijze van groenten en fruit kweken bestaat eigenlijk uit een ‘voortdurende strijd tegen de natuur’, terwijl permacultuur juist inspeelt op natuurlijke processen en dan met name die zich afspelen in de bodem. Bij permacultuur mag er niet meer gespit worden of de grond met hark of drietand bewerkt. Geen bemesting en geen gebruik van chemische of biologische middelen. In de bovenste 10 cm van de bodem zit namelijk het belangrijkste bodemleven en een uitgebreid dradenstelsel van schimmels, die organische stof omzetten en beschikbaar stellen voor de planten. Als dit wordt verstoord is dat erg nadelig voor de planten die erop groeien. Je kunt het vergelijken met de bodem in het bos. Een zelfde humuslaag is eigenlijk de basis voor permacultuur. Dus geen kale grond, die bewerkt wordt d.m.v. spitten , schoffelen en harken, maar een laag op te brengen groencompost, dat jaarlijks wordt aangevuld met organisch materiaal als blad, maaisel, verwijderd ‘onkruid’, hooi, stro of houtsnippers. De voordelen zijn groot, ook bij droogte- en natte perioden. Minder ‘onkruid’ en minder ziektes of schade door insecten, slakken e.d. en een betere opbrengst.

Het totale project vergt een investering van ca € 35.000,-. Dat wordt gefaseerd uitgevoerd in de komende jaren. Dan hebben we het o.a. over deels nieuwe afrastering, een blokhut/berging met overkapping, kweektafels voor mensen in een rolstoel, enkele machines op accu, het aanbrengen van kweekbedden met ca 10 cm groencompost en paden van gras en houtsnippers.

Er worden ook delen van het terrein ingezaaid met een inheems bloemenmengsel ter bevordering van de biodiversiteit.
De stichting Duurzaam Almelo ontwikkelt het project en de stichting Noaberhoes Windmolenbroek wil het eerste jaar zorgdragen voor de exploitatie van het project. Zodra de moestuinvereniging ‘MOOiS’ is opgericht, neemt zij de tuin over.

Mocht u in de wijk Windmolenbroek of Sluitersveld wonen dan vragen wij u om uw wijkwaardebon aan ons project te doneren. Alle giften dragen bij aan het realiseren van dit initiatief (bankrek.nr.: NL94 RABO 0324 5577 44 t.n.v. Stichting Duurzaam Almelo o.v.v. MOOiS)

Mocht u geïnteresseerd zijn in deze methode of in het huren van een moestuintje, mee willen helpen het terrein in te richten of samen met anderen de blokhut op te willen bouwen, dan kunt u contact opnemen met Marinus Trommel van Stichting Duurzaam Almelo (tel. 06 50555732)

www.stichtingduurzaamalmelo.nl